OPLEIDING 'EMDR KINDEREN EN JONGEREN' in Nederland en België

Verdiepingsdagen EMDR | voor coaches en therapeuten | Educas (emdr-training.nl)

OPLEIDINGEN VOOR ONDERWIJZEND PERSONEEL:

"stressdetectie bij leerlingen en leerkrachten"

Na een inschaling krijg je een overzicht hoe het met jouw innerlijke stress gesteld is en hoe deze zich manifesteert.  Na het volgen van deze workshop ben je in staat de (soms subtiele) stress-signalen bij je leerlingen en jezelf op te merken. Je krijgt inkijk hoe het stressmechanisme werkt maar vooral krijg je technieken aangereikt om bewuster te leren omgaan met deze stressoren. Denk aan trainen naar hartcoherentie toe, toepassen van afschermtechnieken, zicht krijgen op mijn energievreters, integreren van een nieuwe kwaliteit.  Je wordt getuige hoe hartslag en ademhaling maar ook je gedachten resoneren met elkaar.

https://cno.uantwerpen.be/nl/opleiding/stressdetectie-en-aanpak-bij-leerlingen-77274?filter=

 

"communiceren met kinderen, hoe doe je dat?"

Je merkt hoe je kind, je leerling worstelt met heel wat kopzorgen. Omdat kinderen dikwijls niet bij machte zijn hun emoties onder woorden te brengen, worden de frustraties vaak geuit via ondervoed gedrag: ze verstoppen zich achter een muurtje, worden boos, agressief of verdrinken in zware emoties.   Deze training bied je een aantal communicatietechnieken aan waardoor de achterliggende emoties beter begrepen worden. Maar van groter belang is dat uw kind deze emoties kan (h)erkennen waardoor er voelbaar, een lading wordt weggenomen.  In de training gaan we praktijkgericht aan de slag en leren we een aantal communicatietechnieken die makkelijk hanteerbaar zijn in je contact met kinderen.

https://cno.uantwerpen.be/nl/opleiding/vind-de-sleutel-tot-je-leerling-praten-met-kinderen-hoe-doe-je-dat-77241?filter=

 

"De kracht van positief denken én voelen. Leer hoe je (opnieuw) hoofd met hart verbindt"

Hartcoherentie, waarbij het inzetten van positieve gedachten je innerlijke gevoelswereld opnieuw in rust brengt, is een heilzame techniek die ook bij jongere kinderen goed inzetbaar is. Aan de hand van talrijke technieken leer je hoe je leerlingen van het derde t.e.m. het zesde leerjaar eigen baas maakt van hoofd én hart.  Hapklaar werkmateriaal kan instant ingezet worden binnen jouw eigen klaspraktijk.

https://cno.uantwerpen.be/nl/opleiding/de-kracht-van-positief-denken-en-voelen-leer-hoe-je-hoofd-met-hart-opnieuw-verbindt-77504?filter=

 

"negen wegen naar motivatie in het lager onderwijs"

In deze nascholing bieden we een theoretisch kader waarmee je de persoonlijke stijl van je leerlingen leert lezen.  Welke nood schuilt er achter opstandig gedrag? Hoe kan je een teruggetrokken leerling helpen openbloeien? Wat maakt dat sommige leerlingen blijven lol trappen, ook als de rest van de klas de rust hervindt?

Om veerkrachtig en gemotiveerd te blijven, hebben we allemaal nood aan voldoende autonomie, warme verbinding en vertrouwen in onze eigen competentie. Als we ons in één van die noden een beetje ondervoed voelen, gaan we er zelf naar op zoek. Sommigen zullen bijvoorbeeld autonomie opeisen door te strijden voor hun vrijheid. Anderen zullen zich lief gedragen om verbinding te verdienen. Nog anderen geven de hoop op en gaan zich terugtrekken.

Als je de noden van je leerlingen op deze manier in kaart brengt, kan je je aanbod hier precies op afstemmen. Zo weet je zeker dat je kostbare inspanningen ook effectief een betere klaswerking zullen teweegbrengen.
Maar vergeet ook jezelf niet: wat heb jij nodig om gemotiveerd te blijven? Brandt jouw vuur nog?
Kom ongefilterd en ongecensureerd aanschuiven aan onze tafel en werk mee aan een frisse blik op de personen in je klaslokaal! We zijn benieuwd naar jouw verhalen!

https://www.vonkenvisie.be/aanbod/onderwijs/negen-wegen-naar-motivatie-in-het-lager-onderwijs